قوانین جدید استاندارد آسانسور در سال 1401

این روزها با ساخت و ساز ساختمان های چند طبقه، استفاده از آسانسور یکی از مهمترین و ضرورترین تجهیزاتی است که در ساختمان بکار می رود. اگرچه با استفاده از آسانسور امور افراد و جا به جا شدن افراد در طبقه های مختلف ساختمان بسیار راحت شده است اما این تجهیزات کارآمد به طور مستقیم با جان افراد سرو کار دارد. ساخت و نصب آسانسور باید طبق استانداردهای مشخصی انجام شود تا استفاده از این تجهیز در ساختمان برای افراد هیچ خطری نداشته باشد. بکارگیری استانداردها به عنوان یک قانوان باید اجرا شود و در صورت عدم رعایت استانداردها امکان استفاده از آسانسور وجود ندارد. طی این سالها قوانین مربوط به آسانسور نیز دچار تغییراتی شده است که ما در این مقاله به بررسی قوانین جدید استاندارد اسانسور در سال 1401 می پردازیم.

استاندراد آسانسور چیست؟

طبیعتا در همه نقاط جهان برای طراحی و ساخت هر پروژه ای، قوانین و استانداردهای مشخصی وجود دارد که رعایت کردن این قوانین الزامی می باشد. به عنوان مثال طراحی و ساخت خودروها، ماشین آلات و ساختمان ها باید قوانین مربوطه را رعایت کرد به همین صورت ساخت و نصب آسانسور نیز از قاعده مستثنی نیست و نیازمند رعایت کردن استانداردهای مشخصی است. علاوه بر طراحی وساخت آسانسور باید مراحل نصب، سرویس و نگهداری آسانسور نیز هم از اهمیت بسزایی برخوردار است که رعایت کردن استانداردهای لازم را می طلبد.

انواع گواهینامه استاندارد آسانسور

در آسانسور دو گواهینامه وجود دارد که به شرح زیر است:

گواهینامه استاندارد اولیه

گواهینامه اولیه آسانسور برای ساختمان های نوساز لازم است که جهت اخذ گواهینامه باید مدارکی از جمله کپی از صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه، پشت و رو کارت ملی متقاضی پروانه و همچنین کپی از صفحه اول پروانه ساختمان را آماده کرد. به این نکته دقت داشته باشید در صورتی که آسانسور شما قدیمی باشد و نصب و راه اندازی آن به زمانی برگردد که استاندارد سازی آسانسور اجباری نبوده باید با همراه داشتن مدارک گفته شده این موضوع را پیگیری کنید.

گواهینامه استاندارد ادواری

گواهینامه استاندارد ادواری به این صورت است که شما گواهی اولیه را در سال های گذشته اخذ کرده باشید اما مایل هستید گواهینامه استاندارد ادواری را هم اخذ کنید. در ساختمان های پر رفت و آمد برای اینکه از جان و مال و ایمنی افراد به نحو درست محافظت شود بهتر است گواهینامه استاندارد ادواری اخذ شود. مدت زمان اخذ گواهینامه استاندارد اولیه به مدت 20 تا 35 روز است و گواهینامه ادواری نیز بین 10 تا 30 روز است. البته مدت زمان برای گرفتن هر دو گواهینامه به کارهای ساختمانی که توسط کارفرما انجام می شود و همچنین به شرکت بازرسی مربوطه بستگی دارد.

قوانین جدید استاندارد آسانسور

هدف از اخذ استاندارد آسانسور

این روزها در اکثر ساختمان های چند طبقه از آسانسور استفاده می شود به طور مسلم آسانسور راحتی زیادی را در امر جابه جا شدن افراد در طبقه های مختلف فراهم می کند.توجه به استفاده از آسانسور در اغلب ساختمان های تجاری، مسکونی و درمانی و همچنین افزایش حوادث وپیش آمدهای ناشی از آسانسور می طلبد که استانداردهای آسانسور اخذ شود. هدف از اخذ استاندارد آسانسور این است که استانداردهای لازم برای قوانین ایمنی مربوط به اسانسور جهت حفاظت از ساکنین و همچنین مسافران در برابر هر گونه حوادث ناشی از آسانسور اخذ شود. بنابراین با بکارگیری این استانداردها می توان امنیت جانی خود و ساکنین ساختمان را بالا ببرید.

شرایط استاندارد برای یک آسانسور استاندارد

بازرسان در زمان بازدید و بررسی کردن آسانسور، موارد زیادی را در نظر می گیرند. به همین خاطر برای تایید شدن سریع تر آسانسور برای اخذ استاندارد باید شرایط لازم را فراهم کنید تا به این شکل بتوانید به روند تسریع اخذ گواهینامه کمک زیادی کنید.
موتور خانه باید روشنایی لازم را داشته باشد.
قلاب سقف باید نصب شده باشد و پلاک تناژ قلاب سقف نیز به درستی نصب شده باشد.تراز توقف روی سیم بکسل ها علامت گذاری شده باشد.
کف موتورخانه نباید لغزنده باشد.
پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه تعبیه شده باشد.
دور دریچه کف، نرده نصب شده باشد.

مدارک لازم جهت اخذ استاندارد آسانسور

برای اخذ استاندارد آسانسور باید مدارک لازم را آماده سازی کنید این مدارک شامل موارد زیر است.
کپی پشت و رو کارت ملی متقاضی و همچنین کپی از صفحه اول پروانه ساختمان مربوطه
ثبت نام اینترنتی در سامانه و همچنین مشخص سازی بازرس مربوطه و اخذ کد رهگیری
منتظر بودن جهت اعلام نوبت بازرسی توسط شرکت
بستن قرارداد یک ساله مربوط به نگهداری و سرویس بین پیمانکار و کارفرما
پرداخت هزینه بازرسی توسط کارفرما
ارسال محاسبات، نقشه و بقیه مدارک از شرکت به شرکت بازرسی
بازرسی از آسانسور با حضور نماینده شرکت و همچنین رفع ایرادت تا آخرین بازرسی
انجام بیمه نامه اسانسور به شرکت بازرسی برای کامل کردن پرونده و ارسال کپی برابر اصل قرارداد یک ساله بین کارفرما و پیمانکار
آماده سازی گواهی تاییدیه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی و همچنین تحویل دادن گواهی به کارفرما

مراحل اخذ استاندارد اولیه آسانسور

پس از پایان یافتن مراحل نصب آسانسور، از طرف شرکت، بازرس برای باز بینی از اسانسور و تایید نصب آن به محل فرستاده می شود و همه معیارهای مختلف از سالم بودن و ایمنی بازرسی به طور کامل بررسی می شود اما در صورت مشکل داشتن گواهینامه استاندارد اولیه صادر می شود. مراحل اخذ استاندارد اولیه آسانسور باید بدون هیچ نقصی در آماده سازی مدارک و ارسال آن به سازمان مربوطه انجام شود. برای اخذ گواهینامه پایان کار در ابتدا شما باید گواهی استاندارد اولیه را اخذ گرده باشید. به این نکته دقت داشته باشید که دریافت استاندارد اولیه آسانسور اجباری است و قبل از استفاده از آسانسور باید گواهینامه لازم دریافت شود.

مراحل اخذ استاندارد ادواری آسانسور

پس از اخذ استاندارد اولیه و همچنین اخذ پایان کار ساختمان باید استاندارد ادواری آسانسور نیز اخذ شود این استاندارد به صورت سالانه صادر می شود تا در این دوره زمانی از استاندارد بودن آسانسور مطمئن شوید.

استاندارد ادواری برای سرویس و نگهداری از آسانسور صادر می شود و بیان دیگر داشتن گواهی استاندارد ادواری به این معنی است که سرویس و نگهداری از آسانسور در طول سال به درستی انجام می شود. به این نکته دقت داشته باشید که هر اسانسور باید حداقل سالانه توسط کارشناس آسانسور، سرویس دهی شود تا در این دوره زمانی هیچ اتفاق و پیش آمد ناگواری ناشی از آسانسور رخ ندهد. به طور مسلم انجام به موقع سرویس ها و تعمیرات آسانسور تاثیر بسزایی در دریافت استاندارد گواهی ادواری آسانسور دارد که اخذ آن برای بررسی کردن فنی ساختمان و جلوگیری از حوادث مربوط به اسانسور نیاز است.

تفاوت استاندارد آسانسور و ایمنی آسانسور

استاندارد ایمنی و استاندارد اسانسور با هم متفاوت است در واقع داشتن استاندارد آسانسور همیشه با ایمنی آسانسور همراه نیست در واقع زمانی است که آسانسور گواهی استاندارد دارد اما ایمن نیست. به همین خاطر شما باید در صورت مشاهده هر گونه خرابی آسانسور باید دست به کار شوید و از یک سرویس کار ماهر درخواست کنید تا آسانسور را سرویس دهی کند. در برخی از مواقع هم این احتمال وجود دارد که آسانسور شما ایمن است و در هر دوره زمانی سرویس دهی نیز می شود اما گواهی استاندارد ندارد. در این رابطه شما مسئول هستید و باید با آماده سازی مدارک لازم جهت اخذ گواهی استاندارد آسانسور اقدام کنید.

قوانین جدید استاندارد آسانسور

چک لیست استاندارد آسانسور

بازرسان سازمان استاندارد از اسانسور طبق قوانین جدید استاندارد بازرسی می کنند و با بررسی کردن همه جوانب گواهی های مربوطه را صادر می کنند. هر کدام از موارد ساخت و نصب آسانسور دارای استانداردهای خاصی است که طبق آن استانداردها، بازرسان همه جوانب ساخت و نصب را بررسی می کنند.در ادامه به برخی از مواردی که در چک لیست ذکر شده است می پردازیم.
بکارگیری ام دی اف و فورمیکا برای تزئینات داخلی کابین و همچنین بکار نبردن مواد آتش زا در کابین آسانسور
معتبر بودن گواهینامه قطعات نظیر گاورنر، ترمز ایمنی، ضربه گیر و قفل های درب طبقات باید در زمان بازرسی

قوانین جدید استاندارد آسانسور (1401)

این روزها شاهد بکارگیری اسانسور در اکثر ساختمان ها هستیم و قطعا اگر ساختمانی با وجود طبقه های زیاد فاقد آسانسور باشد از محبوبیت کمتری نزد مردم برخوردار است به همین خاطر برای حفظ جان ساکنین و مسافران باید به استانداردهای مربوطه توجه داشت. قوانین و استانداردهای مربوط به ساخت و نصب آسانسور از سال 1394 به این طرف دچار تغییراتی شد که قوانین جدیدی استاندارد در سال 1401 برای استفاده صحیح آسانسور در ساختمان وضع شد.

استعلام وضعیت استاندارد آسانسور

با توجه با اخذ استانداردهای مربوط به آسانسور، استعلام وضعیت استاندارد آسانسور به صورت پیامکی فراهم شده است که از طرف سازمان استاندارد سازی از سوی سازمان ملی استاندارد فرستاده می شود. برای استعلام وضعیت استاندارد آسانسور می توانید با پیامکی حاوی شناسه آسانسور به شماره 10001517 بفرستید. بعد از بررسی پیامک اطلاعاتی مبنی بر نام شرکت بازرسی کننده، نام شرکت نصاب، تاریخ انقضای بازرسی اسانسور و تاریخ اخرین بازرسی فرستاده می شود. برای پیدا کردن شناسه ملی آسانسور می توانید از روی پلاک نصب شده بر روی کابین آسانسور جهت فرستادن شناسه استفاده کنید.

جمع بندی

بازرسی و تایید اسانسور توسط شرکت های سازنده در تاریخ معین انجام می شود به این خاطر که گواهی استاندارد که از طرف سازمان استاندارد صادر می شود اعتبار یک ساله دارد. گرفتن استاندارد آسانسور نیاز به آماده سازی مدارک و مراحل نصب دارد که همه این مراحل باید جهت اخذ گواهی استاندارد به طور کامل انجام شود.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

دیدگاهتان را بنویسید