نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان1

نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان

وقتی مردم به توسعه شهرها فکر می‌کنند، به ندرت نقش اساسی حمل و نقل عمودی و نصب و راه اندازی آسانسور  را در نظر می‌گیرند. با این حال، در نظر بگیرید که روزانه بیش از 7 میلیارد سفر با آسانسور در ساختمان‌های بلند در سراسر جهان انجام می‌شود. حمل و نقل عمودی کارآمد این توانایی را دارد که توانایی ما برای ساختن آسمان خراش‌های بالاتر را محدود یا گسترش دهد، و نوآوری‌های اخیر در طراحی آسانسور وعده کاهش قابل توجه مصرف انرژی را می‌دهد.

آنتونی وود، 2014، استاد معماری در موسسه فناوری ایلینویز (IIT) و مدیر اجرایی شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه‌های شهری (CTBUH)، توضیح می‌دهد که پیشرفت‌های آسانسور در 20 سال گذشته احتمالاً بزرگترین پیشرفت‌هایی است که من داشته‌ام. که در ساختمان‌های بلند دیده می‌شود.

در واقع، رقابت برای ساختن آسمان‌خراش‌های بلندتر، رقابت شدیدی را در میان سازندگان آسانسور برای ساخت آسانسورهای سریع‌تر، کارآمدتر، ایمن‌تر، راحت‌تر و ارزان‌تر برانگیخته است. به عنوان مثال، آسانسورهای برج پادشاهی در جده، عربستان سعودی، در حال ساخت، به ارتفاع رکورد 660 متر (2165 فوت) خواهند رسید. و بالابرها در مرکز مالی CTF در گوانگژو، چین، در حال ساخت، با سرعت رکورد 20 متر بر ثانیه (66 فوت بر ثانیه) حرکت خواهند کرد.

دانیل لوینسون ویلک، استاد تاریخ در موسسه فناوری مد در نیویورک و یکی از اعضای هیئت مدیره موزه آسانسور در کوئینز، در مقاله‌ای با عنوان “چگونه آسانسور آمریکا را متحول کرد” در سال 2014 توضیح می‌دهد که آسانسور مسئول شکل دهی است .زندگی مدرن به شیوه‌هایی که اکثر مردم قدردان آن نیستند و دوست دارند مردم در زندگی خود نسبت به آسانسورها آگاهی بیشتری داشته باشند.

نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان
نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان

نکات مهم و آموزش نصب آسانسور را می‌توانید در این بحث دنبال کنید.

برای خرید آسانسور و تعیین موقعیت نصب این موارد را در نظر بگیرید. اگر کسب و کار شما در یک ساختمان واقع شده است و نیاز به جابجایی افراد زیاد یا وسایل سنگین و مواد و ملزومات بین طبقات دارید و یا حتی اگر نیاز به جابجایی کارکنان بین طبقات دارید، آسانسور یکی از نیازهای اساسی  است.

تجهیزات آسانسور نه تنها جابجایی بین طبقات را تسهیل می‌کند، بلکه می‌تواند در مقایسه با استفاده از پله، کالاها و افراد را سریعتر و ایمن‌تر حمل کند. بسیاری از شرکت‌ها در مقایسه با نصب آسانسور کوتاه می‌آیند زیرا آن را یک فرآیند مخرب و دست و پا گیر می‌دانند. این نمی‌تواند درست باشد. در واقع نصب یک سیستم آسانسور مدرن تنها در پنج مرحله تکمیل می‌شود.

مراحل نصب آسانسور  در ساختمان

1. طراحی و اجرای آهنگری آسانسور.

پس از مشاوره اولیه، تکنسین مکان مناسب برای نصب سیستم آسانسور را تعیین می‌کند. این مکان که چاه آسانسور نامیده می‌شود باید به اندازه کافی جادار باشد تا کارگران بتوانند اتاقک و موتور آسانسور را نصب کنند. بر روی این ستون‌ها میله‌های آهنی تعبیه شده است که برای بستن ریل‌های آسانسور استفاده می‌شود.

2. نصب درب و نرده

بعد از یراق آلات نوبت به نصب درب و ریل آسانسور می‌رسد که معمولاً از داربست سوراخ آسانسور که برای نصب یراق آلات استفاده می‌شود.

3. نصب کابین بالابر و قاب وزنه

کابین یا اتاق اصلی معمولاً به طور کامل وارد آسانسور می‌شود و روی قسمت‌های نگهدارنده به نام یوغ پایینی آسانسور قرار می‌گیرد، سپس یوغ بالایی نصب می‌شود. یوغ بالایی و پایینی با اتصالاتی به نام باند به هم وصل می‌شوند و سپس پایه‌های راهنما یوک ها را به ریل کابین و طناب فولادی به یوغ بالایی متصل می‌شوند. از طرفی قاب وزنه داخل ریل مربوطه تعبیه می‌شود و طرف دیگر طناب فولادی متصل شده و وزنه‌های متعادل کننده داخل آن قرار می‌گیرند.

4. نصب موتور و بارگیری آسانسور

پس از انتقال موتور آسانسور به موتورخانه، کابل فولادی بر روی صفحه ولتاژ موتور گیربکس قرار می‌گیرد و عملیات نصب مکانیکی آسانسور به پایان می‌رسد.

 

 

نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان
نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان

 

نصب آسانسور در خانه های قدیمی راه حل مناسبی برای احیای این گونه ساختمان ها

اخیرا تقاضا برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی افزایش یافته است. در بیشتر ساختمان‌های قدیمی ، جایی برای نصب آسانسور در آینده وجود ندارد و چالش اصلی نصب آسانسور در آن ساختمان‌ها اندازه‌گیری مکان و یافتن مکان مناسب برای نصب آسانسور است . در صورت وجود فضای نورگیر بین راه پله ها، بهترین شرایط برای نصب آسانسور وجود دارد .

1. در کدام ساختمان ها امکان نصب و راه اندازی آسانسور وجود دارد ؟

تمامی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری نیاز به آسانسور دارند. در صورتی که در حین ساخت آسانسور در ساختمان قرار نگیرد، برای نصب آن می توان مواردی مانند استحکام سازه ساختمان، امکان تقویت سازه، محل مناسب برای نصب و برخی ملاحظات فنی را بررسی کرد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و وجود سیستم های بالابر جدید در حال حاضر امکان نصب و راه اندازی آسانسور در اکثر ساختمان های قدیمی وجود دارد و فقط باید توسط شرکت های مجاز آسانسور ، اعضای اتحادیه و با تجربه لازم در نصب نصب شود. از آسانسورها در ساختمان ها قدیم باید مشخص شود . کارشناسان فنی وضعیت ساختمان را بررسی کرده و بهترین راه حل را برای نصب انواع آسانسور خانگی به ساکنین پیشنهاد می کنند.

2. رضایت کلیه همسایگان ساختمان جهت نصب آسانسور

اولین قدم برای نصب آسانسور در یک ساختمان قدیمی، توافق و رضایت همه همسایگان و مالکان آن مکان است. در برخی ساختمان ها ساکنان طبقات 1 و 0 پولی پرداخت نمی کنند زیرا ساکنان این طبقات نیازی به آسانسور ندارند.

3. مناسب ترین آسانسور برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

می توان از بالابرهای کششی، هیدرولیک یا خانگی استفاده کرد که نوع مناسب هر ساختمانی است که توسط کارشناسان فنی در نصب آسانسور تعیین می شود و با توجه به شرایط ساختمان تعیین می شود، اما نصب بالابر هیدرولیک در ساختمان های قدیمی ایمنتر است ، زیرا سیلندر جک هیدرولیک و پیستون زیر کابین از آسانسور کششی ایمن تر هستند. بنابراین می توان گفت که احتمال سقوط بالابر هیدرولیکی بسیار کمتر از بالابرهای کششی است.

4. بهترین مکان برای نصب و راه اندازی آسانسورهای خانگی

در یک ساختمان قدیمی می توانید از فضاهای موجود برای اجرای آسانسور خانگی بهره ببرید . اولین جایی که باید بررسی شود فضای نورگیر بین پله ها برای راه اندازی تجهیزات آسانسور است. در صورت امکان نصب آسانسور در فضای میانی پله ها، ورودی درب آسانسور در مجاورت درب ورودی واحدها بوده و نیاز به تخریب به حداقل رسیده و هزینه های اجرایی کاهش می یابد .

اگر در ساختمان برای راه پله نورگیر وجود ندارد، می توانید از نورگیر نیز استفاده کنید . در صورت عدم وجود این فضا می توان آن را در حیاط نصب کرد و یا قسمتی از ساختمان را برای استقرار آسانسور تخریب کرد که هزینه اجرا را افزایش می دهد .

سایر الزامات نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

1- حداقل فضای لازم برای نصب آسانسور 100*160 یا 145*145 می باشد و در سایزهای فوتر کوچکتر از 120*120 قابل اجرا نمی باشد.
۲- برق رسانی سه فاز توسط کارفرما در صورت لزوم.
3- انجام کلیه امور ساختمانی با کارفرما.
4- اخذ مجوزهای لازم از شهرداری برای ساختمان.

 

 

نصب و راه اندازی آسانسور
نصب و راه اندازی آسانسور

هزینه نصب و راه اندازی آسانسور و قیمت آن در ساختمان های قدیمی

قیمت نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان های قدیمی می تواند کیفیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد . قیمت نصب در ساختمان های قدیمی به عوامل مختلفی از جمله نوع بالابر، میزان بازسازی، حقوق تکنسین و … بستگی دارد . اما برای نصب بالابر کششی باید هزینه سازه و خرپا را در نظر گرفت. بنابراین اجرای آسانسورهای هیدرولیک در ساختمان های قدیمی موثرتر و کارآمدتر خواهد بود. ضمناً کیفیت قطعات آسانسور، نوع قاب الکتریکی و … با تکنیک جک هیدرولیک در قیمت بالابر هیدرولیک تاثیر دارد.
قیمت اسانسور برای ۴ طبقه به صورت زیر محاسبه می شود :
*  پرداخت صاحبان طبقه دوم دو برابر حقوق صاحبان طبقه اول خواهد بود.
*  پرداخت صاحبان طبقه سوم دو برابر پرداختی مالکان طبقه دوم خواهد بود.
*  پرداخت صاحبان طبقه چهارم دو برابر حقوق مالکین طبقه سوم و غیره خواهد بود.

اما اگر ساختمان پارکینگ نداشته باشد معمولا طبقه همکف جوابگوی هزینه نیست.

انواع بالابرها و آسانسورهای رایج

بالابرهای کششی رایج ترین انواع آسانسورهایی هستند که در ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. کابین آسانسور کششی با استفاده از کابل های فولادی که به یک قرقره آجدار در بالای آسانسور متصل شده و باعث بالا و پایین رفتن کابین می شود، بالا می رود . در طراحی بالابرهای کششی فعلی به جای کابل های فولادی از تسمه های فولادی استفاده می شود که به دلیل اصطکاک بسیار کم نسبت به گذشته نیاز به روغن کاری ندارند . این امر منجر به کاهش مصرف انرژی در ساختمانها شده است که روز به روز بر محبوبیت بالابرهای کششی افزوده است.

اجرای بالابر کششی

بالابرهای کششی به عنوان آسانسور برقی نیز شناخته می شوند . این نوع آسانسورها از قدیمی ترین و پرکاربردترین آسانسورها هستند. اجرا و بهره برداری از این دسته از آسانسورها به نوع آنها بستگی دارد. ابتدا قبل از آشنایی با اجرای بالابرهای کششی بهتر است با انواع آن ها آشنا شوید. بالابرهای کششی به دو نوع بالابر کششی گیربکس دار و بدون دنده تقسیم می شوند .

بهره برداری از بالابر کششی با گیربکس

در این نوع بالابر همانطور که از نام خودش مشخص است دارای گیربکس می باشد. در ساختار این آسانسورها یک گیربکس بین شفت فولادی و موتور آسانسور قرار می گیرد. هنگامی که جریان الکتریکی به موتور آسانسور متصل می شود، گیربکس حرکت می کند و سپس طناب حرکت می کند و کابین را به بالا یا پایین می کشد .

انواع بالابرها و آسانسورهای دارای گیربکس و گیرلس

از طرفی در بالابرهای بدون دنده یا گیربکس کششی، قسمتی بین کابل و موتور الکتریکی آسانسور وجود ندارد و با فعال شدن موتور، مستقیماً کابل را می چرخاند و باعث حرکت کابین می شود .
با مقایسه اجرای این دو نوع موتور در بالابرهای کششی می توان گفت که بالابرهای گیرلس نیاز به مراقبت کمتر و فضای کمتری دارند . مصرف برق موتورهای کششی گیرلس بسیار کمتر از موتورهای گیربکس است اما از طرفی سرعت بیشتری دارند .

در مرحله اول اجرای بالابرهای کششی به نوع بالابر بستگی دارد. نوع بالابر را نیز می توان بر اساس عواملی مانند شرایط و میزان فضای موجود برای نصب آسانسور، میزان بودجه و سلیقه آن و همچنین پارامترهایی مانند سرعت، اندازه و طراحی کابین انتخاب کرد. هر یک از آنها. که می تواند بر نوع نهایی بالابر تاثیر بگذارد. همچنین یکی دیگر از عواملی که در اجرای بالابرهای کششی باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود، انتخاب شرکت آسانسور مناسب برای طراحی، ساخت و اجرای کار است.

اجزای بالابر کششی

بالابرهای کششی مانند سایر بالابرها دارای قسمت های مختلفی در ساختار خود هستند که در زیر به اجزای این نوع بالابرها اشاره می شود :

کابین آسانسور

کابین اصلی ترین و بزرگ ترین قسمت سازه آسانسور است که برای جابجایی افراد یا اشیا مورد استفاده قرار می گیرد. کابین آسانسور بسته به ظرفیت و نوع آسانسور شما می تواند اندازه های مختلفی داشته باشد، از یک کابین تا 12 عدد . مسافران و حتی کابین ها برای حمل خودرو طراحی شده اند . علاوه بر این طراحی آن می تواند مطابق با سلیقه شما از دیوارهای شیشه ای، فلزی و چوبی ساخته شود. اجزای کابین شامل درب آسانسور، دیوارهای آن و کف کابین است .

نصب و راه اندازی آسانسور و بالابرها چگونه به پایان میرسد

از کابل ها برای حمل و نقل و حتی پشتیبانی آسانسور و نگهداری کابین آسانسور استفاده می شود. کابین آساننور توسط کابل هایی معلق است که کابین را نیز حرکت می دهند. کابل ها دارای انواع نوعهای فولادی هستند که مقاومت بسیار بالایی دارند. تعداد کابل های استفاده شده در هر آسانسور به بار و سرعت آسانسور بستگی دارد .

 

نصب و راه اندازی آسانسور
نصب و راه اندازی آسانسور

موتور آسانسور

موتورهای AC یا DC برای بالابرهای کششی استفاده میشود . در هر دو نوع این موتورها، یک ماشین کشش استاندارد، چرخ متحرک، ترمز و صفحه تخت تشکیل شده است . موتورهای آسانسور با حرکت خود باعث حرکت محور انتقال و سپس کابل های متصل به کابین می شوند.
موتورهای کششی کاهنده دارای قطعاتی مانند صفحه کششی، کاهنده، ترمز مغناطیسی، موتور و شاسی هستند که سرعتی بین 1 تا 5.2 متر بر ثانیه دارند. در موتورهای بدون گیربکس، موتور و ترمز در یک شاسی قرار دارند و روی آن گیربکس یا ترمز مغناطیسی وجود ندارد .

سیستم ترمز آسانسور

در سیستم کنترل یا سیستم ترمز آسانسور به دو صورت دستی و اتوماتیک نصب می شود. برخی نیز مجهز به سیستم ترمز اضطراری به نام چتر نجات هستند. این سیستم حرکت کابین روی ریل را حتی در صورت شکسته شدن تمام کابل های متصل به کابین کاملا متوقف می کند و باعث ترمز کابین و جلوگیری از افتادن آن می شود .

وزنه های متعادل کننده در آسانسور و بالابرهای کششی

وزنه های نگهدارنده باید متعادل  شود و در محل مورد نظر شما قرار می گیرد. وزنه های متعادل کننده بین کابل ها و دال های فولادی کشش ایجاد می کنند و در نتیجه نیروی اصطکاک ایجاد می کنند که عامل اصلی حرکت در بالابرهای کششی محسوب می شود .

سیستم مدیریت خودکار

آنها یک سیستم کنترل سرعت جداگانه به نام گاورنر دارند. گاورنر از یک چرخ متحرک با بازوهای مکانیکی ساخته شده است که در هنگام کاهش سرعت آسانسور در داخل چرخ نگه داشته می شود. اما از طرفی با افزایش سرعت آسانسور بازوها سرعت آسانسور را کنترل می کنند.

درهای آسانسور

درب ها نیز یکی از بخش های بسیار مهم در ساختار بالابرهای کششی هستند که تا زمان توقف آسانسور و ایمنی کافی نباید باز شوند. درب آسانسور در دو نوع دستی و اتوماتیک قابل اجرا می باشد .

پانل

تابلو فرمان نیز در تمامی آسانسورها جزء ثابت محسوب می شود. یکی از مهمترین وظایف کنترل پنل دریافت سفارشات و کنترل آسانسور بر اساس آنها می باشد .

قاب برقی سه فاز

در موتورخانه، بالابرهای کششی برای انتقال برق به آسانسور از جعبه توزیع در موتورخانه آسانسور قرار دارند. از جمله تجهیزات موجود در این پنل ها می توان به قطعاتی مانند فیوز سه فاز، لامپ سیگنال، خروجی تک فاز، فیوز تک فاز، پایه زمین و کابل ها اشاره کرد .

غرفه یوغ

کابین شامل یک یوغ پایینی و بالایی است که با قرار دادن کابین آهسته از انحراف آن در حین حرکت جلوگیری می کند

ریل

ریل ها به ریل های راهنما نیز معروف هستند که وظیفه هدایت کابین آسانسور در حین حرکت را بر عهده دارند .

استفاده از تکیه گاه

تکیه گاه ها یکی دیگر از اجزای تکیه گاه در بالابرهای کششی هستند که ریل ها را به دیوار آسانسور متصل می کنند ، یعنی به نوعی چارچوب آسانسور را نگه می دارند .

سایر اجزای بالابر کششی شامل موارد زیر است :

• کابل تریلر
• قلاب تریلر
• تانکر نفت
• کفش
• گاز زدن
• شالتر
• زنجیره پاکسازی
• جدول بررسی
• سفر کابلی و …

مراحل نصب آسانسور کششی.

از بالابرهای کششی می توان برای حمل و نقل انواع بار، افراد در منازل مسکونی، ساختمان های تجاری، مراکز درمانی و … استفاده کرد و در ساختمان های بالاتر نیز می توان از بالابرهای کششی استفاده کرد. از مهمترین مراحل نصب بالابر کششی می توان به موارد زیر اشاره کرد که توسط کارشناسان و افراد آموزش دیده در شرکت آسانسور گلبام صنعت انجام می شود.

• آماده سازی گودال آسانسور.
• طراحی نقشه آسانسور
• بسته بندی ریل
• دیوارهای اطراف سوراخ
• ساخت ماشین آلات
• لولای درب ها در طبقات
• سیم کشی و نصب تابلوهای برق در اتاق ماشین

 

نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان
نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان

 

راهنمای مرحله ای نصب و راه اندازی آسانسور

با توجه به مراحل ذکر شده در بالا، مراحل نصب بالابرهای کششی را به صورت مختصر و مفید توضیح خواهیم داد .
در مرحله اول باید سوراخ آسانسور را روی کف آماده کنید. برای این منظور فاصله لازم برای نصب بالابرهای کششی باید حداقل 190 سانتی متر باشد. کف گودال نیز باید با بتن و زره تقویت شود، به طوری که تعداد این زره ها باید حداکثر تا ارتفاع 30 سانتی متر باشد .

در مرحله دوم در طراحی نقشه  آسانسور در صورت آماده بودن ساختمان طراحی آن به زمان کمتری نیاز دارد اما اگر آسانسور مورد نظر برای ساختمان های در حال ساخت باشد باید نقشه پارکینگ، زیرزمین، همکف و تمامی طبقات موجود باشد .
پس از بتنی شدن کف و آماده سازی آسانسور، مرحله ساخت سازه فلزی آسانسور آغاز می شود. اسکلت فلزی در داخل سوراخ آسانسور نصب شده است . این سازه بر اساس طرحی که در مرحله قبل شرح داده شد طراحی و اجرا میشود.

در صورتی که مرحله بنایی در مراحل قبل ، جاگذاری انجام نشود باید در این مرحله انجام شود. روکش دیوار را می توان به سه روش ورق، گچ و یا بنایی انجام داد. در این مرحله در صورتی که دیوار چینی بتنی باشد در انتها باید سفید رنگ شود.

آسانسور دارای تجهیزات مختلف مبتنی بر گیربکس بدون دنده و گیربکس . حداقل ارتفاع موتورخانه با کف آخرین توقف 6 متر می باشد. ابعاد ماشین آلات باید دارای حداقل ورودی با عرض 80 سانتی متر و ارتفاع 200 سانتی متر باشد. . این اتاق همچنین باید دارای یک فن برای تهویه و تنظیم دما باشد .

پس از قرار دادن موتور غرفه آسانسور نوبت به سیم کشی آسانسور می رسد. در این مرحله کلیه تجهیزات مربوط به قاب برق، نصب پریزهای زمین و سیم کشی تمامی قسمت های آسانسور ساخته می شود.

پس از اتمام نصب کابل ها و ریل ها، نوبت به بستن درب ها می رسد که می توان آن را با قطعات فلزی یا آجری اجرا کرد. در نهایت پس از نصب درب ها نوبت به شرکت آسانسور می رسد تا تاییدیه را صادر کند.

قیمت نصب بالابر کششی

همانطور که تاکنون توضیح داده شد، بالابرهای کششی انواع مختلفی دارند که بسته به موقعیت ساختمان شما قابل تغییر هستند . بنابراین هیچ نوع بالابر کششی با ظرفیت و ویژگی خاص که بتوان برای آن قیمت ثابتی تعریف کرد وجود ندارد. عواملی که در تعیین هزینه نهایی نصب بالابرهای کششی تأثیرگذار خواهند بود که ممکن است قیمت نهایی را تحت تأثیر تغییرات خاصی قرار دهد. از جمله این عوامل که بر هزینه های نصب بالابر کششی تأثیر می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• تعداد توقف ها
• تعداد طبقات در ساختمان
• ابعاد آسانسور
• نوع آسانسور

همه این عوامل می تواند بر هزینه نصب آسانسور تاثیر بگذارد. به طور کلی، هرچه ظرفیت آسانسور شما بیشتر باشد، طبقات و توقف های بیشتری در نتیجه هزینه های بیشتری را متحمل می شوند. علاوه بر این، نوع ساختمان می تواند بر هزینه های نصب تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال نصب آسانسورهای کششی در منازل مسکونی با ساختمان های تجاری بسیار متفاوت است. علاوه بر این، هزینه‌های نصب آسانسور در ساختمان قدیمی که قبلاً برای آن در داخل ساختمان تعریف شده و مکانی برای آن مشخص شده است، با ساختمان‌هایی که این گزینه را ندارند بسیار متفاوت خواهد بود، زیرا از قبل تدابیری اندیشیده شده است که باعث افزایش سرعت می‌شود.

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر