علل توقف آسانسور بین طبقات چیست ؟

شاید برای خود شما هم این اتفاق پیش آمده باشه که در آسانسور هستید و آسانسور بین طبقات گیر کند. اما نگران نباشید، ما در این مقاله علل توقف آسانسور بین طبقات که می تواند دلایل مختلفی مثل: قطعی برق و یا اشکالی در برد آسانسور باشد را برایتان به خوبی توضیح داده ایم لطفا با ما همراه باشید.

در چنین شرایطی می بایست آرامش خود را حفظ کنید و از طریق دکه آژیر خطر مشکل را به مدیر ساختمان یا نگهبان ساختمان اطلاع دهید. لذا در ادامه به بررسی این مشکل و علت آن خواهیم پرداخت.

هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم ؟

مهم ترین نکته در خصوص این مسئله، حفظ آرامش است. بسیاری از افراد هستند که هنگام گیر کردن داخل کابین آسانسور، نفسشان تنگ می شود و ترس از فضایه بسته و تاریکی دارند و یا حتی ترس از سقوط آسانسور دارند. هنگامی که آسانسور به هر دلیلی در بین طبقات ایستاد و متوقف شد، در مرحله اول باید مشکل گیر کرد داخل آسانسور را از طریق تلفن همراه و یا دکمه اطلاع رسانی داخل آسانسور، به مدیریت و فردی که بیرون از آسانسور است اطلاع دهید.

در این شرایط، پس از اطلاع دهی منتظر شوید تا افراد به کمکتان آیند و شما را از داخل آسانسور خارج کنند. برخی از افراد هستند که در این مدت، ترس از تمام شدن اکسیژن را در داخل کابین آسانسور دارند. بهتر است بدانید که بدنه آسانسور به طور کامل در برابر نفوذ هوا ایزوله نشده اند پس هوا می تواند وارد کابین آسانسور شود و فضای داخل آسانسور هیچ گاه خالی از اکسیژن نمی شود.

افرادی که ترس از ارتفاع دارند، بیشتر نگران سقوط آسانسور در مواقعی که آسانسور متوقف می شود دارند. می توان گفت جایه نگرانی نیست. سیستم ترمز اضطراری در آسانسور یک سیستم مکانیکی می باشد و هیچ وقت از کار نمی افتد. آسانسور توسط سیم بکسل های بسیار محکم و قوی، جا به جا می شود که ضرایب اطمینان بالایی دارند. و همچنین نگران پارگی این سیم بکسل ها نباشید زیرا پارگی آن ها در حد صفر است و ترمز هایی به نام پاراشوت در آسانسور وجود دارد که در برابر بریده شدن و یا پاره شدن سیم بکسل ها از سقوط آسانسور جلوگیری می کنند.

اگر به دلیل قطعی برق کل ساختمان در داخل آسانسور گیر افتاده اید، بهتر است در آن زمان از چراق قوه تلفن همراه خود استفاده کنید تا متخصصین مشکل را بر طرف و شما را نجات دهند. در این شرایط با استفاده از برق اضطراری می توان کابین را به حرکت درآورد و در اولین طبقه افراد را پیاده نمایید. اهمیت برق اضطراری آسانسور در کاهش توقف آسانسور بسیار زیاد است.

علل توقف آسانسور بین طبقات

 

نکات مهم برای رفع علل توقف آسانسور بین طبقات

یکی از علل توقف آسانسور بین طبقات می تواند به دلیل تنظیم نبودن ترمزها با تابلو آسانسور ارتباط داشته باشد. در هنگامی که سنسور، پیام را از آهنربا به تابلو ارسال می کند، این احتمال وجود دارد که سنسور پیام را به تابلو انتقال نداده باشد که دلیل آن می تواند اختلال در تنظیمات تابلو باشد. برای رفع این مشکل می بایست تابلو، فرمان مجدد تنظیم کند و آهنربای نصب شده بر روی ریل، جهت ارسال پیام باید دوباره جا به جا شود.

گاهی اوقات وجود ایراد در تنظیمات آسانسور باعث توقف و گیر کردن آسانسور بین طبقات است. این توقف های ناگهانی و یا در نتیجه قطع برق و یا به دلیل سرویس نکردن آسانسور رخ می دهند. هنگامی که آسانسور به هر طبقه می رسد، طوری برنامه ریزی شده است که به آرامی متوقف شود. اختلال در برنامه های الکترونیکی می تواند باعث توقف ناگهانی آسانسور شود. نوسانات برق، دوفاز یا تک فاز شدن برق، استفاده نادرست افراد از آسانسور و همچنین تداخل در فرکانس برق ورودی به سیستم، همگی می توانند دلایل اصلی در توقف آسانسور بین طبقات هستند.

یکی از مورد هایی که باید در رفع مشکل آسانسور و علل توقف آسانسور بین طبقات بررسی کرد، نوع موتور آسانسور است. به طور کلی از دو نوع موتور در آسانسور کاربرد دارند که موتور های تک سرعته و دو سرعته جهت راه اندازی آسانسور استفاده می شوند. عملکرد این دو موتور با یکدیگر متفاوت است. موتور تک سرعته آسانسور حرکت خود را به آرامی شروه می کند و به تدریج بر سرعت خود اضافه می کند تا به سرعت ایده آل خود برسد و با نزدیک شدن به طبقه مورد نظر، کم کم سرع خود را کاهش داده و بدون لرزش و همچنین با نرمی کابین آسانسور را نگه می دارد.

موتور دو سرعته همانطور که از اسمش مشخص است دارای دو دور سرعت تند و کند است که ابتدا در شروع حرکت، با دور تند به یکباره سرعت را افزایش داده و با نزدیک شدن به طبقه مورد نظربه یکباره تغییر دور کند را داده و آسانسور را نگه می دارد. که معمولا این نوع توقف با لرزش و تکانه همراه است. در این صورت به کاربردن موتور های دو سرعته در زمانی که کابین سنگین باشد، کابین آسانسور مقداری پایین تر از سطح مورد نظر می ایستد.

  همه آسانسور ها بر روی ریل ها، دو سری آهنربا جهت توقف آسانسور در طبقه درست و پیدا کردن مکان درست برای ایستادن آسانسور نصب می شود. در واقع سنسوری هم بر روی آسانسور قرار می گیرد با عبور از آهنربا، پیام توقف آسانسور را به تابلو ارسال می کند. در این میان اگر ترمز های آسانسور بیش از اندازه سفت باشند، کابین آسانسور قبل از رسیدن به سطح طبقه مورد نظر متوقف می شود. اگر ترمز ها به شکل قوی عمل نکنند، آسانسور آن طبقه رو رد می کند و تراز نمی ایستد. در نتیجه یکی از راهکار های تراز کردن سطح کابین آسانسور و سطح طبقه، تنظیم کردن موتور های آسانسور است.

علل توقف آسانسور بین طبقات

علت گیر کردن آسانسور

همانطور که در مطالب بالا گفته شد، علل توقف آسانسور بین طبقات مختلف است که بخشی از آن می توانند در خصوص استفاده نادرست از آسانسور اشاره کرد. آسانسور یکی از اجزای اصلی هر ساختمانی محسوب می شود و و جود آن برای هر ساختمانی لازم و ضروری است. پس مهم است که هر ماه به طور کامل آسانسور چک شود و اگر به مشکلی بر خورد هر چه سریع تر باید مشکل آن برطرف شود.

کلام آخر

به طور کلی علل توقف آسانسور بین طبقات ،  می تواند مربوط به جمع شدن سیم های فولادی نگهدارنده، ایراد فنی گیربکس و یا خارج شدن اتاقک آسانسور از ریل باشد. البته دلایل دیگری نیز برای گیر کردن آسانسور وجود دارد مثل: قطع برق، بسته نشدن درب کابین طبقات، استفاده از ابزار ها و قطعات ارزان و بی کیفیت نیز دلایل عمده گیر کردن آسانسور به شمار می آیند.

هر آسانسوری ظرفیت مشخص خود را دار د و درون اتاقک آسانسور، کنار بورد آن ظرفیت آاسانسور قرار داده شده است و حتما باید تعداد افراد و باری که با آن حمل می شود، بر اساس ظرفیت تعیین شده آسانسور باشد و اگر تعداد افراد و با بار اضافی توسط آسانسور حمل شود، باعث از کار افتادن دستگاه می شود.

دستگاه های مصرفی و عمومی مثل آسانسور به صورت دوره ای و منظم باید مورد بازبینی و سرویس قرار بگیرند تا از خرابی و از کار افتادگی ناگهانی جلوگیری به عمل آورد. آسانسور جزء آن دسته از ماشین آلاتی است که نیاز به تخصص و مهندسین مخصوص به خود را دارد.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر