علت باز و بسته شدن درب آسانسور چیست؟

شاید در برخی از موارد درب آسانسور به طور مرتب باز و بسته شود بدون اینکه کسی جلوی آن ایستاده باشد این مشکل در آسانسور بر اثر یک سری از عوامل پیش می آید . ما در این مقاله به موضوع ععلت باز و بسته شدن درب آسانسور می پردازیم پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

این روزها وجود یک آسانسور در ساختمان های چند طبقه خود به تنهایی یک موهبت محسوب می شود در واقع آسانسور یکی از امکانات ضروری و مهم در ساختمان های چند طبقه محسوب می شود که به راحتی می توان در بین طبقات مختلف ساختمان جابه جا شد. با توجه به کارآیی آسانسور در ساختمان، این تجهیزات نیز در دوره زمانی نیازمند سرویس و تعمیر دهی پیدا می کند.

با توجه به عملکرد باز و بسته شدن آن در طول شبانه روز چندین بار درب آسانسور به روی افراد باز و بسته خواهد شد.سرویس دهی تمام قطعات آسانسور اهمیت بالایی دارد به این خاطر که در صورت عدم توجه به سرویس دهی آسانسور با مشکلات جدی تری در قطعات آسانسور مواجه خواهید شد.

درب آسانسور

درب آسانسور یکی از قطعات اصلی آسانسور است که در طول زمان بر اثر دفعات باز و بسته شدن دچار خرابی می شود در واقع این قطعه به دلیل باز و بسته شدن زیاد در طول شبانه روز بیشتر مستعد خرابی می شود.

درب آسانسور بخش بسیار مهمی از آسانسور است، بنابراین اطمینان از عملکرد صحیح آنها ضروری است تقریباً 70 درصد از تماس‌های خدماتی با شرکت‌های تعمیر آسانسور به مشکلات اپراتور درب مربوط می‌شود. صاحبان ساختمان ممکن است علائم زیر را به خوبی تشخیص دهند: باز یا بسته نشدن درب ها تا انتها، برخورد درب ها به مشتریانی که از آسانسور وارد یا خارج می شوند، مدار الکتریکی نشان می دهد که درب ها باز یا بسته هستند در حالی که واقعاً باز نیستند. همه اینها از جمله مواردی هستند که با دیدن این مشکلات در آسانسور باید از تعمیرکار جهت سرویس دهی و تعمیر آسانسور کمک بگیرید.

همه با درب های آسانسور آشنا هستیم و می دانیم که این درب ها به گونه ای طراحی شده اند که پس از حضور مسافران در کابین به طور خودکار بسته می شوند. این کار به منظور ایمن نگه داشتن افراد هنگام حرکت کابین از یک طبقه به طبقه دیگر انجام می شود. در حالی که این اتفاق برای اکثر آسانسورها معمول نیست به خصوص اگر آنها به خوبی نگهداری شوند، با این حال، مواقعی وجود دارد که درب ها به درستی باز و بسته نمی شوند که این وضعیت می تواند به دلیل تعدادی از عوامل مختلف باشد. یکی از احتمالات این است که سنسورهایی درب به درستی کار نمی کند احتمال دیگر هم سطح نبودن درب با کف است که باعث گیرکردن آن می شود. در نهایت، ممکن است درب به سادگی کثیف یا مسدود شده باشد و از بسته شدن کامل آن جلوگیری شود. اگر با بسته نشدن درب های آسانسور خود مشکل دارید، توصیه می کنیم برای تعمیر ، خدمات و نگهداری از  آسانسور  به متخصصین آسانسور مراجعه کنید.

علت باز و بسته شدن درب آسانسور

عملکرد آسانسور در زمان باز و بسته شدن درب

در زمان قرار گرفتن در جلوی آسانسور چگونه درب آسانسور باز و بسته می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که سیستم بسته شدن قرقره موجود در درب های راهرو دارای یک فنر پیچ دار است که با یک توپی در وسط پوشانده شده است و یک ته کابل به بدنه ختم می شود. هنگامی که درب باز است، فنر تا محکم ترین نقطه پیچ می شود و کشش به بالاترین حد خود می رسد هنگامی که درب بسته می شود، گشتاور فنر کاهش  و از طرفی  کشش کابل نیز کاهش می یابد در واقع  واضح است که هنگام بسته شدن درب ها به تنش بیشتری نیاز است.

بررسی مشکلات اصلی درب آسانسور

آسانسورها در ساختمان های چند طبقه، پارکینگ ها، ساختمان های اداری چند طبقه، هتل ها، فرودگاه ها، بیمارستان ها ، ساختمان های تجاری و …. جهت رفاه حال افراد در جابه جا شدن بین طبقات به کار می رود. اگر چه که آسانسورها یک روش ایمن برای جابه جا شدن در طبقات مختلف ساختمان بکار می رود اما در صورت عیب پیدا کردن آسانسور خطر جانی برای افراد ایجاد می شود که بررسی کردن کردن عیوب درب اهمیت بالایی دارد. دلایل زیادی هستند که موجب می شود درب آسانسور به صورت غیر طبیعی باز و بسته شود که این مشکل از رایج ترین عیوب درب آسانسور محسوب می شود در ادامه به بررسی برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

دلایل رایج باز و بسته شدن درب آسانسور عبارتند از:

  • سنسور درب یا لبه ایمنی

سنسور درب این وظیفه را دارد که ورود و خروج افراد را حس و کنترل کند در واقع این حسگر ورود و خروج افراد را از کابین آسانسور کنتترل می کند. سنسور بالای درب اسانسور مونتاژ شده در واقع از یک قاب فرستنده الکترونیکی باریک ساخته شده است. در صورت کار نکردن این سنسور در درب مشکلاتی اعم از باز و بسته شدن به دلیل درب آسانسور پیش خواهد آمد که به عنوان مهمترین علت های درب آسانسور شناخته می شود.

  • اپراتور درب آسانسور

اپراتور درب آسانسور در زمان فشار دادن دکمه آسانسور شروع به فعالیت می پردازد در واقع اپراتور از چندین قطعات متحرک تشکیل شده است که با هماهنگی این قطعات با یکدیگر در زمانن فشار دادن درب آسانسور، درب باز و بسته می شود. اپراتور در صورت فعالیت مداوم دچار ساییدگی خواهد شد که همین امر یکی از علت های باز و بسته شدن درب آسانسور به حساب می آید.

علت باز و بسته شدن درب آسانسور

 

  • پمپ و موتور هیدرولیک

پمپ و موتور هیدرولیک از جمله قطعات پیچیده بکار رفته در آسانسور است که دارای یک یا چند سیلندر هیدرولیک ، سوپاک کنترل الکترونیکی و یک مخزن روغن است. اغلب برخی از پمپ و موتورهای جدید به گونه ای طراحی شده اند که عملکرد خوبی دارند و اغلب بی صدا هستند اما این احتمال وجود دارد که زود دچار سایش و فرسودگی شوند. اگر درب آسانسور به دون قرار گرفتن افراد در جلوی آسانسور به صورت غیر طبیعی باز و بسته شود این احتمال وجود دارد که پمپ و موتور هیدرولیک در آسانسور خراب شده باشد.

  • کنترل کننده آسانسور

کنترل کننده اسانسور در خارج از آسانسور قرار دارد و وظیفه کنترل کننده درب و عملکرد دکمه های اضطراری درب را بر عهده دارد. خراب شدن کنترل کننده آسانسور موجب بروز مشکلات جدی تری در آسانسور خواهد شد. در صورت خراب شدن این قسمت، درب آسانسور محکم بسته شود و صدای مهیبی از آن در فضای ساختمان ایجاد شود.

  • خرابی آرام بند درب آسانسور

آرام بند قطعه ای است که وظیفه آرام بستن درب آسانسور را بر عهده دارد این قطعه در بالای درب قرار می گیرد و از محکم بسته شدن درب آسانسور جلوگیری می کند.  تنظیم نبودن و خراب شدن ارام بند خود به تنهایی یکی از علت های بی دلیل باز و بسته شدن درب اسانسور است که در صورت خراب شدن آن درب در هر بار باز شدن محکم بسته خواهد شد.

  • از تنظیم خارج شدن درب آسانسور

تغییرات آب و هوایی از جمله عواملی هستند که با سرد و گرم شدن هوا موجب انقباض و انبساط درب آسانسور می شود و تنظیم درب آسانسور را مختل خواهد کرد که در نهایت موجب باز و بسته شدن درب به صورت غیر طبیعی خواهد شد.

  • خرابی قفل درب آسانسور

باز و بسته شدن درب آسانسور ناشی از خراب بودن قفل درب آسانسور نیز هست در مواقعی این احتمال وجود دارد که کابین آسانسور هنوز به طبقه مشخصی نرسیده است و درب به طور ناگهانی باز خواهد شد که می توان با بررسی کردن درب به این نتیجه رسید که قفل درب آسانسور خراب شده است.

جمع‌بندی

درب آسانسور یکی از قطعات اصلی در آسانسور است که ممکن است در طول زمان بر اثر عوامل های زیادی دچار مشکل شود. به شما توصیه می کنیم با مشاهده هر گونه مشکل در آسانسور حتما از تعیمر کار جهت سرویس دهی و تعمیر آسانسور کمک بگیرید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر