روشنایی داخل کابین آسانسور باید چقدر باشد؟

آسانسور ساختمان شما اولین چیزی است که افراد وقتی وارد ساختمان می شوند با آن مواجهه می شوند.اگر آسانسور شما سرویس شده باشد و از جنبه های ظاهری خوبی برخوردار باشد می تواند حسابی وجهه خوبی از شما برای مهمانتان و یا اگر ساختمان تجاری باشد برای مشتری هایتان فراهم کند.یک زیبایی ظاهری کلی در داخل کابین آسانسور می تواند شامل مواردی مثل طراحی تزئینات داخل کابین و آینه و طراحی کف و سقف آسانسور یا روشنایی داخل کابین آسانسور باشد.به همین دلیل توجه به شکل و شمایل آسانسور را حتما در الویت هایتان قرار دهید.

اهمیت تامین روشنایی مناسب داخل کابین آسانسور

حال خوب است بدانید که یکی از مواردی که علاوه بر موارد گفته شده باید به آن توجه کنید روشنایی داخل کابین آسانسور می باشد.این روشنایی علاوه بر این که جنبه ظاهری برای آسانسور شما دارد از نظر ایمنی نیز بسیار مهم می باشد.در مبحث روشنایی داخل کابین آسانسور باید به این نکته که آسانسور دائما در حال حرکت است توجه کرد پس با تامین روشنایی بقیه محل ها فرق دارد. هم چنین این نکته که با قرار دادن روشنایی,سقف کابین کوتاه می شود حائز اهمیت است.

به همین دلایل کسانی که آسانسور را نصب می کنند با استفاده از تجهیزات مخصوص تمامی شرایط را در نظر می گیرند تا مطابق استاندارد ها عمل کنند.

استانداردهای روشنایی داخل کابین آسانسور

شاید شما هیچ وقت به روشنایی داخل کابین آسانسور فکر نکرده باشید ولی افراد زیادی هستند که از آسانسور فوبیا دارند و این نکته برایشان خیلی مهم است.در کل یک سری استاندارد ها برای این روشنایی تعیین شده است.حداقل روشنایی که برای کابین آسانسور ها در ایران تصویب شده است 50 لوکس می باشد. البته در ساختمان های تجاری و پزشکی این عدد کمی بیشتر است.این عدد بسیار مناسب است زیرا با تعیین این عدد میزان مصرف انرژی و توان لامپ ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. بهتر است که از لامپ های LED که کمترین مصرف انرژی را دارند استفاده بشوند.

حتی اگر لامپ ها را به صورت موازی و ردیف نصب کنید, و لامپ ها به صورت یکی در میان در هر بار استفاده روشن بشوند عمرشان بیشتر خواهد بود.هم چنین اگر یکی از لامپ ها به هر دلیلی از کار بیوفتد لامپ دیگر به کار خود ادامه می دهد.

روشنایی داخل کابین آسانسور باید چقدر باشد؟

حداقل مقدار روشنایی آسانسور

آسانسور ها باید به یک سیستم اضطراری برق نیز مجهز باشد. زیرا قطعی برق ممکن است اتفاق بیوفتد و این یک اتفاق بسیار ناگوار می باشد.سیستم برق اضطراری آسانسور باید به موقع فعال شود و حداقل 5 لوکس نور را برای یک ساعت برای مسافرین آسانسور فراهم کند.نکته مهم این است که همان طور که گفته شد میزان روشنایی کابین آسانسور باید 50 لوکس باشد و اصلا در هنگام حرکت, ایستادن و باز و بسته شدن درب آسانسور تغییر نکند.

طراحی نورپردازی کابین آسانسور

یکی از ساده ترین و رایج ترین روش های نور پردازی در داخل کابین آسانسور این است که یک لامپ در وسط سقف آسانسور قرار بگیرد و سپس تعداد زوجی از لامپ ها (مثلا 4 عدد) لامپ در گوشه ها قرار بگیرد.

امروزه افراد تمایل دارند که این چینش را به صورت زیبا تری انجام بدهند مثلا از نور های مخفی استفاده کنند.در کل افراد حس می کنند که نور های لایت و ملایم فضای خیلی خوب و آرامی را می تواند برای آسانسور ایجاد کند.لامپ های LED با توجه به این که گرمای تولیدی آن ها کم است و انرژی کمی مصرف می کنند بسیار پر طرفدار هستند.برای انتخاب نور لامپ کابین بهتر است از رنگ های خنثی استفاده کنید. نورهای گرم تند باعث ایجاد تنش در کابین و کثیف به نظر رسیدن آن می شوند. رنگ های خیلی سرد نیز چشم را خیلی اذیت می کنند.

جمع بندی

با توجه به پیشرفت صنعت ساختمان سازی و در ادامه ی آن پیشرفت آسانسور ها, توجه به شکل ظاهری آسانسور ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.روشنایی آسانسور یکی از مواردی است که باید طبق استاندارد ها باشد. روشنایی داخل کابین ها طبق استاندارد های وضع شده در ایران باید 50 لوکس باشد که در این مورد هم میزان روشنایی و هم میزان مصرف انرژی مورد توجه قرار گرفته است.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

دیدگاهتان را بنویسید