علت قطع و وصل برق آسانسور چیست؟(تشخیص و عیب یابی)

علت قطع و وصل برق آسانسور چیست؟ این موضوعیست که امروز به آن خواهیم پرداخت. آسانسور ها به یکی از اصلی ترین تجهیزات ساختمان ها تبدیل شده اند. این اتاقک های بالابر با جابه جایی افراد و وسایل ها به تسریع عملکرد های مختلف زندگی شهری کمک می کنند.

فکر نبود آسانسور ها و یا قطعی و خرابی آن ها انسان را آزار خواهد داد زیرا که این اتاقک ها یکی از اجزای جدا نشدنی ساختمان های بلند و مرتفع شهر ها می باشد.

عیب یابی برق آسانسور:

در ابتدا نصب و راه اندازی آسانسور ها اگر مطابق با استاندارد های موجود باشد و ساکنین ساختمان با احتیاط با آسانسور رفتار کنند معمولا مشکلی پیش نمی آید.

در کل بهتر است که آسانسور ها به صورت دوره ای توسط سرویس کار ارزیابی و بررسی بشوند تا از به وجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

حال در صورتی که آسانسور کار نکرد باید حتما توسط یک متخصص فعال در زمینه آسانسور بررسی و عیب یابی شود سپس حتما باید برای تعمیر آن اقدام شود. مخصوصا اگر ساختمان شلوغی باشد این مشکل ساکنین را بسیار اذیت خواهد کرد.

قطع و وصل برق آسانسور علت+تعمیر

یکی از رایج ترین علت های خرابی آسانسور ها قطع و وصل برق آسانسور می باشد. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه می خواهیم آن ها را بررسی کنیم.

خرابی فیوز

ممکن است ایراد در فیوز آسانسور باشد و یکی از اولین مواردی که سرویس کار حتما بررسی خواهد کرد فیوز است.اگر ایراد در فیوز بود سریعا فیوز دیگری جایگزین می شود تا آسانسور دوباره راه اندازی شود.

قطع و وصل برق آسانسور

نقص در اتصالات مدار

هم چنین ممکن است فیوز مشکلی نداشته باشد و اشکال در اتصالات ناقص مدار ها باشد.همان طور که می دانید نقطه اتصال های زیادی در مدار آسانسور وجود دارد و اشکال در یکی از این اتصالات می تواند به قطع و وصل شدن برق آسانسور منجر شود.

اگر نقطه ی اتصالی اشکال داشته باشد باعث گرم شدن غیر عادی آن نقطه می شود و می تواند برای سایر اتصالات به دلیل تحت تاثیر قرار دادن قدرت و جریان مدار, مشکل ایجاد کند.

خرابی کنتاکت

شاید مشکل در کنتاکت های آسانسور باشد که این ایراد خود را به صورت کاهش در پتانسیل نشان می دهد.

اتصال نادرست سیم ها در جعبه ترمینال

مشکل در متصل کردن سیم ها به جعبه ترمینال از دیگر ایراداتی می باشد که خود را به صورت قطع برق در آسانسور ها نشان می دهد. این مشکل در جعبه های بزرگ با تعداد زیاد سیم ها ممکن است پیش بیاید.هم چنین اگر سیم کشی و اتصالات به طور غلطی انجام شوند, آسانسور با مشکل قطع و وصلی برق رو به رو خواهد شد.

مشکلات الکترومکانیکی

وقوع نقص های الکترو مکانیکی در آسانسور نیز می تواند برای شما مشکل ایجاد کند. از نقص های الکترومکانیکی می توان به خرابی موتور آسانسور اشاره کرد که این مورد می تواند به علت بی کیفیت بودن قطعات موتور باشد.

قطع و وصل برق آسانسور

ولتاژ پایین

پایین بودن ولتاژ نیز یکی از عیب های رایجی است که باید در آزمایش های اولیه عیب سنجی بررسی شود زیرا ممکن است قطع و وصل شدن بی دلیل برق به علت نا مناسب بودن ولتاژ باشد.

افت ولتاژ با افزایش جریان بی رویه و ایجاد گرما همراه است که این امر عمر قطعات مهم را کوتاه می کند و باعث عدم کارکرد درست آسانسور می شود. حتی ممکن است برخی وسایل مغناطیسی و الکتریکی مثل رله ها از کار بیوفتند.

عدم نگهداری صحیح آسانسور

در کل نگه داری ضعیف و مراقبت نکردن ساکنین ساختمان از آسانسور نیز باعث آسیب به جریان برق می شود.حتی کثیفی هایی مثل گرد و غباری که روی وسایل مختلف الکتریکی و مکانیکی آسانسور می نشیند ممکن است باعث عیب های مختلفی مثل اتصال کوتاه مدار بشوند.

ممکن است  قطع و وصل شدن برق آسانسور یک عیب یک لحظه ای باشد و دیگر اتفاق نیوفتد. البته بررسی این مسئله نیز مهم است تا از وقوع دوباره این اتفاق جلوگیری شود.

جمع‌بندی:

با توجه به اطلاعات بالا قطع و وصل شدن برق می تواند دلایلی مثل اشکالات در فیوز و اتصالات سیم ها داشته باشد و برای آسانسور مشکل ایجاد کند.

همان طور که از این مقاله متوجه شدید سرویس آسانسور باید به صورت مداوم و دوره ای انجام شود تا اگر مشکلی در مدار ها و یا قطعات الکترونیکی و مکانیکی وجود دارد سرویس کار متوجه آن بشود و از پیش آمدن مشکلات پیشگیری کند.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر