سیستم پاراشوت آسانسور

سیستم پاراشوت آسانسور یا ترمز اضطراری یکی از بخش های مهم یک آسانسور است. پاراشوت جهت متوقف کردن وزنه تعادل و یا کابین آسانسور است. این قطعه زیر یوک کابین یا در دو طرف کابین قرار می گیرد، و با استفاده از دو فکی خود کابین را روی ریل ها متوقف می کند.

سیستم پاراشوت آسانسور

سیستم پاراشوت آسانسور یا ترمز اضطراری در دو نوع یک طرفه و دو طرفه ساخته می شود. پاراشوت یک طرفه برای زمان هایی است که کابین آسانسور در حال سقوط باشد مورد استفاده قرار می گیرد و پاراشوت دوطرفه زمانی که کابین در حال بالا رفتن سقوط کند می توانید آن را متوقف کند. پارشوت یک طرفه را باید روی گاورنر نصب کرد تا در جهت چرخشی باعث عمکرد بهتر پاراشوت بشود. بهترین زمانی که میتوان از پاراشوت استفاده کرد زمانی است که سیم بکس پاره شده و کابین درحال سقوط باشد و سرعت آن از حد مجاز بیشتر شود باید از پاراشوت جهت جلوگیری از سقوط استفاده کرد.

انواع پاراشوت آسانسور

در این چند سال اخیر با پیشرفت چشم گیر فناوری آسانسورهایی با سرعت ها بسیار زیاد تولید شده است؛ بنابراین برای جلوگیری از سقوط آن ها نیاز به یک ترمز اضطراری بسیار قوی نیاز است. در صنعت آسانسور سازی پاراشوت نیز عملکردهای متفاوتی دارد که شامل: پاراشوت با عملکرد آنی، پاراشوت ضربه گیر، پاراشوت تدریجی تولید شده است.

سیستم پاراشوت آسانسور

 

 

پاراشوت های آنی به این صورت است که در دو نوع شانه ای و غلطکی تولید می شود که عملکرد آن به این صورت است که مستقیم با سرعت به فک ها و ریل ها برخورد می کند و تاثیر آن، آنی و یا لحظه ای حس می شود. پاراشوت ضربه گیر این نوع از پارشوت ها سرعت ترمز بسیار شدید است به این صورت که سیستم ترمز از ضربه گیرهای مستهلک شونده استفاده می شود تا مقدار زیادی از ضربه ها را خنثی کند؛ بنابراین استفاده از آن نیروی کمتری را به انسان و کابین وارد می کند.

سیستم پاراشوت آسانسور تدریجی در این پاراشوت به آرامی و نرمی فک ها یر روی ریل ها قرار می گیرند و باعث کاهش سرعت کابین می شوند، و اثر نیروی وارد شده را کاهش می دهد، استفاده از این نوع از ترمز ها باعث می شود زمان بیشتری و تاثیر کمتری به فک ها برسد.

تنظیم پاراشوت آسانسور

سیستم پاراشوت آسانسور یکی از قسمت های مهم یک آسانسور بشمار می رود؛ پس برای تنظیمات پاراشوت باید از افراد متخصص این حرفه کمک گرفنه شود. برای تنظیم ابتدا باید پاراشوت را در سمت راست و چپ در زیر یوک یعنی محل جای کفشک با پیچ و مهره بسته شود. سپس فاصله بین ریل و بدنه پاراشوت را اندازه گیری می کنیم تا کمتر از 5/1 نباشد. بعد از این مرحله کفشک ها را نصب می کنیم. بعد از آن قوطی ها را از پشت پاراشوت باز کرده و اندازه گیری می کنیم تا که مجرب به اتفاق ناگوارای نشود.

در آخر با نصب و تنظیم دسته های پاراشوت روی فک ها که دارای سوراخ هایی است توسط پیچ و مهره آن ها  را به هم متصل و محکم می کنیم. نکته: تنظیم پاراشوت یکی از قسمت های مهم یک آسانسور است باید آن را با دقت و حوصله انجام داد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

سیستم پاراشوت آسانسور

 

پاراشوت آسانسور هیدرولیکی

یکی از قسمت های دیگر آسانسور بالابر هیدرولیکی است؛ که به کارسلینک وصل می شود با استفاده از آن میتوان با ایجاد استهلاک بین لبه ریل ها با توقف کابین آسانسوربشود و از حرکت آن جلوگیری کرد.

در بالابر های هیدرولیکی زمانی که جک به طور غیر مستقیم اجرا می شود و به وسیله سیم یا زنجیر لیفتراکی به سر جک متصل می شود، و از سوی دیگر به زمین وصل میشود. در این نوع از آسانسور ها به دلیل آنکه به احتمال خیلی زیاد پاره شدن سیم بکسل است حتما باید از ترمز اضطراری یا پاراشوت استفاده شود.

قیمت پاراشوت آسانسور

پاراشوت هماطور که گفته شده یکی از مهم ترین قسمت های یک آسانسور به شمار می رود به دلیل آنکه جزء قطعات ایمنی است. قیمت و هزینه های پارشوت بستگی به نحوه نصب و نوع آن دارد. هر چه نحوه نصب آن سخت تر باشد قیمت آن هم افزایش میابد. یکی دیگر از مهم ترین دلیلی که در قیمت یک پاراشوت تاثیر می گذارد قطعاتی است که در آن بکار می رود. هرچه قطعات بهتری و با کیفیت تری برای آن استفاده شود هزینه هم بیشتر می شود. در کشور ما قیمت پاراشوت های دو جهته و یک جهته  بسته به واردات آن دارد که نسبت به تولید داخل قیمت بیشتری دارد.

کلام آخر

چنان چه آسانسور روی پارکینگ ساخته شود یعنی چاه معلق باشد باید هم برای کابین و هم باید زیر قاب وزنه نیز پاراشوت نصب کرد. دلیل اصلی آن هم این است که با رخ دادن اتفاق خطرناکی  قاب طی این حادثه ضربه ببیند و از سیم جدا بشود پس از پاراشوت استفاده می کنند. پاراشوت یکی از قطعات ایمن یک آسانسور به شمار می رود و نصب آن الزامی است.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر